Desatero správné výživy

Desatero správné výživy

Co byste měli mít vždy na paměti

1. Pravidelnost v jídle - správný režim dne
Stravu rozdělujte do několika denních dávek, aby byl rovnoměrně rozdělen příjem energie, všechny živiny, minerály a vitaminy. Je důležité, aby nedocházelo k hladovění, velkým výkyvům chutí a různým doprovodným poruchám, jako jsou např. hyperfosfatémie, lipidémie, hyperkalémie.

 

2. Zvýšený příjem bílkovin
Pamatujte, že příjem bílkovin musí být zvýšen na 1,2–1,5 g/kg/optimální tělesné hmotnosti, protože část bílkovin se při dialýze ztrácí. Uvědomte si, že bílkoviny jsou rostlinného a živočišného původu a že ve vašem jídelníčku by měly převažovat právě živočišné bílkoviny (patří sem maso, mléčné výrobky, sýry, vejce, drůbež, ryby).    

      

3. Vyrovnaný příjem tekutin
Je třeba, abyste porozuměli tomu, co je suchá váha a kolik tekutin smíte za den vypít. Naučte se vyrovnávat se s nepříjemnými pocity žízně, např. zvlhčováním úst vodou nebo dezinfekčním prostředkem, cucáním bonbonů, žvýkáním žvýkačky, srkáním tekutin, omezením soli a potravin obsahujících skrytou sůl atd.

 

4. Ovoce a zelenina jako součást jídelníčku
Vybírejte a zařazujte do jídelníčku ovoce a zeleninu podle laboratorních hodnot draslíku a fosforu. Ovoce a zelenina jsou nejen zdrojem vitaminů a minerálů, ale i vlákniny, tekutin a energie.

 

5. Naučit se pracovat s výživovými tabulkami
Naučte se zaměňovat potraviny obsahující vysoké množství minerálů a tekutin za potraviny s nižším množstvím minerálů, ale s vyšším množstvím bílkovin a energie.

 

6. Udržet elektrolyty v přijatelné rovnováze
Mějte pod kontrolou hladinu fosforu, draslíku, sodíku a vápníku. 

 

7. Udržujte si tělesnou hmotnost
Je důležité, aby nedocházelo k velkým přírůstkům a naopak k poklesu váhy. Doporučený příjem energie je 30-35 kcal/kg/optimální tělesné hmotnosti. Hmotnostní výkyvy negativně ovlivňují váš zdravotní stav. Jakýkoliv problém s nárůstem nebo poklesem hmotnosti byste měli předem nahlásit lékaři.

 

8. Pohybová aktivita
Neomezujte se v pohybové aktivitě, a naopak ji přizpůsobte vašemu celkovému zdravotnímu stavu. Pamatujte na pravidelný odpočinek, správnou obuv, oblečení a příjem stravy.

 

9. Léky
Nezapomínejte na správné užívání předepsaných léků. Špatně pochopené užívání tablet zvyšuje riziko dalších zdravotních komplikací!

 

10. Nutriční terapeutka
Seznamte se se svou nutriční terapeutkou, která vám nejen vysvětlí princip diety, ale předá i vhodné edukační materiály, jež vám pomohou zvládnout to, jak se v dietě vyznat.